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1 | आधà¥à¤¨à¤¿à¤• संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ कावà¥à¤¯ और विदेशजवाद | 01-03 |
Author(s): डॉ.अरà¥à¤£ कà¥à¤®à¤¾à¤° निषाद | ||
Abstract पà¥à¤°à¤¾à¤•à¤¾à¤² से संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ रचनाकारों ने अपनी कृतियों दà¥à¤µà¤¾à¤°à¤¾ संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ की सेवा की है । वैदिककाल से लौकिककाल और लौकिककाल से लेकर आधà¥à¤¨à¤¿à¤• यà¥à¤— तक इसकी कीरà¥à¤¤à¤¿ पताका सà¤à¥€ दिशाओं में फहरा रही है । कवि को कावà¥à¤¯ कावà¥à¤¯ जगत का बà¥à¤°à¤¹à¥à¤® कहा जाता है । उसके विषय में कहा जाता है – “अपारे कावà¥à¤¯ संसारे कविरेक: पà¥à¤°à¤œà¤¾à¤ªà¤¤à¤¿:/ यथासà¥à¤®à¥ˆ रोचते विशà¥à¤µà¤‚ तथेदं परिवरà¥à¤¤à¤¤à¥‡ । कवि अपनी अपूरà¥à¤µ पà¥à¤°à¤¤à¤¿à¤à¤¾ तथा सरà¥à¤œà¤¨à¤¾à¤¤à¥à¤®à¤• वैदà¥à¤·à¥à¤¯ दà¥à¤µà¤¾à¤°à¤¾ साहितà¥à¤¯ को à¤à¤• नई दिशा पà¥à¤°à¤¦à¤¾à¤¨ करता है । कवि को अगर पà¥à¤°à¤²à¤¯à¤ªà¤°à¥à¤¯à¤¨à¥à¤¤ तक नाम कमाना है तो उसको अचà¥à¤›à¥€ कविता लिखनी पड़ेगी, कà¥à¤¯à¥‹à¤‚कि अचà¥à¤›à¥€ कविता करने वाले को लोग यà¥à¤—ों-यà¥à¤—ों तक याद रखते है । आज के संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ लेखक के लिठविषय का अà¤à¤¾à¤µ नहीं है । उसकी दृषà¥à¤Ÿà¤¿ में जो कà¥à¤› à¤à¥€ दिखाई दे रहा है, उसे वह अपनी लेखनी से उकेरता जा रहा है । आज का लेखक पà¥à¤°à¤¾à¤šà¥€à¤¨à¤•à¤¾à¤² से चले आ रहे कà¥à¤› गिने-चà¥à¤¨à¥‡ विषय पर लिखने के सà¥à¤¥à¤¾à¤¨ पर समाज की यथारà¥à¤¥à¤¤à¤¾ का वरà¥à¤£à¤¨ कर रहा है । संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ का लेखक à¤à¥€ इससे अछूता नहीं है ।आज वह à¤à¥€ नई दृषà¥à¤Ÿà¤¿ और नये विषय को चà¥à¤¨ रहा है । अचà¥à¤›à¤¾ साहितà¥à¤¯ और अचà¥à¤›à¤¾ रचनाकार वही है, जो समय, परिसà¥à¤¥à¤¿à¤¤à¤¿ और देशकाल के अनà¥à¤¸à¤¾à¤° हो । Citation By: DOP: 26-12-2017 | ||
2 | Earthquakes: References from Sanskrit Literature | 04-07 |
Author(s): Dr. Renu K.Sharma | ||
Abstract The present paper aims to elaborate earthquakes as described in Sanskrit literature. It is a natural disaster which is mainly caused because of natural phenomena, generally occurs due to the movement of earth’s crust. The main focus of this paper is to present definitions of earthquake, types, specific astronomical period mentioned for earthquakes and also a brief survey of past earthquakes. It is noteworthy that Sanskrit texts highlight mainly the specific time and also an excellent effort has been made to identify the exact places those suffered from earthquakes. It may be useful for further scientific researches. Citation By: DOP: 31-12-2017 | ||
3 | आदिकवि वालà¥à¤®à¥€à¤•à¤¿ और जैनाचारà¥à¤¯à¥‹à¤‚ की दृषà¥à¤Ÿà¤¿ में हनà¥à¤®à¤¾à¤¨ | 08-13 |
Author(s): डॉ. विकास चौधरी | ||
Abstract संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ à¤à¤µà¤‚ पà¥à¤°à¤¾à¤•à¥ƒà¤¤ वाङà¥à¤®à¤¯ की परंपरा विशाल à¤à¤µ समृदà¥à¤§ है इसमें विà¤à¤¿à¤¨à¥à¤¨ पà¥à¤°à¤•à¤¾à¤° के कावà¥à¤¯à¥‹à¤‚ की रचना की गई है। जिनमें मà¥à¤•à¥à¤¤à¤•, कथा, नाटक, महाकावà¥à¤¯, चरितकावà¥à¤¯ आदि पर साहितà¥à¤¯à¤•à¤¾à¤°à¥‹à¤‚, आचारà¥à¤¯à¥‹à¤‚ और कवियों ने लेखन कारà¥à¤¯ कर साहितà¥à¤¯ की परंपरा को आगे बà¥à¤¾à¤¯à¤¾ है। रामकथाओं के संदरà¥à¤ में à¤à¥€ संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ ही नही वरन पà¥à¤°à¤¾à¤•à¥ƒà¤¤ साहितà¥à¤¯ à¤à¥€ अछूता नहीं रहा है साहितà¥à¤¯à¤•à¤¾à¤°à¥‹à¤‚ और आचारà¥à¤¯à¥‹à¤‚ ने रामकथाओं पर à¤à¥€ उतà¥à¤•à¥ƒà¤·à¥à¤Ÿ कोटि का लेखन कारà¥à¤¯ किया है। जिससे रामकथा की परंपरा को संसार à¤à¤° में पà¥à¤°à¤¸à¤¿à¤¦à¥à¤§à¤¿ मिली है। रामकथा के पातà¥à¤°à¥‹à¤‚ के जीवन चरित को और उनके पà¥à¤°à¤§à¤¾à¤¨ गà¥à¤£à¥‹à¤‚ को आचारà¥à¤¯à¥‹à¤‚ ने अपने कावà¥à¤¯à¥‹à¤‚ में चरितारà¥à¤¥ किया है। जैनाचारà¥à¤¯à¥‹à¤‚ ने रामकथा के विà¤à¤¿à¤¨à¥à¤¨ पातà¥à¤°à¥‹à¤‚ को अपने कावà¥à¤¯à¥‹à¤‚ में इस पà¥à¤°à¤•à¤¾à¤° उदà¥à¤¯à¤¾à¤¤ किया है जिससे वे संसार à¤à¤° में खà¥à¤¯à¤¾à¤¤à¤¿ को पà¥à¤°à¤¾à¤ªà¥à¤¤ हà¥à¤ हैं और संसà¥à¤•à¥ƒà¤¤ के साथ साथ पà¥à¤°à¤¾à¤•à¥ƒà¤¤ साहितà¥à¤¯ और जैन परंपरा को à¤à¥€ अपने बà¥à¤¦à¥à¤§à¤¿à¤µà¤¾à¤¦ से पà¥à¤°à¤¤à¤¿à¤·à¥à¤ ित किया है। Citation By: DOP: 31-12-2017 | ||
4 | The Hermeneutic Exposition of AsparÅ›yayoga in GaudapÄdakÄrikÄ | 14-16 |
Author(s): Pawan Kumar Upadhyay | ||
Abstract The term ‘AsparÅ›yayoga’ forms the core of GaudapÄdakÄrikÄ, a philosophical text, authored by VedÄntin GaudapÄda. Etymologically, ‘a’ stands for ‘not’ and ‘sparÅ›a’ for touch, so, it means “without any touchâ€. It is free from touch with object. The term object means physical (tables, chairs etc.) as well as mental (desires, volitions etc.). This “non-touch†is also applicable to the non-existing entities i.e. son of barren women, sky- lotus etc. When the appearance of all kinds of objects in mind cease to exist, the realization of pure, untainted self (Ä€tman) happens. In this paper, the two interpretations of the term-‘AsparÅ›yayoga’- will be explained, which will serve the metaphysical, epistemological and axiological purposes. First, this can be interpreted as something without the touch of mind, senses and object. Here, the mind is not a sense organ but vá¹›iti. The first interpretation describes the self as something which transcends mind, senses and object. This consists of two stages. By transcending the first stage, that is conjugation of mind, sense and object, one realizes the second stage that is self. Thus, first interpretation involves epistemological process as well as metaphysical reality. The second interpretation is a corollary of first one. The nature of self-defined as something without the touch of mind, senses and object leads to another aspect of self that is ‘bliss’. This bliss is purely metaphysical, where self has an independent existence. Bliss is also defined as a state of absence of both pleasure and pain. This state of bliss is nothing but Brahman. Citation By: DOP: 02-04-2018 | ||
5 | Yogic Practice and its Limitations | 17-19 |
Author(s): Dr. Subash Chandra Dash | ||
Abstract Patañjali introduced a systematized practice of yoga which becomes a system to realize ones true nature. It also included the ways and means to reduce physical and mental problems. Yoga is defined by him as SamÄdhÄ« which is the last part of the eightfold steps (Aá¹£á¹Äá¹…gayoga). Among the eight steps- yama, niyama, Äsana, and prÄṇÄyÄma are the external sadhana (vahiraá¹…ga sÄdhana) whereas pratyÄhÄra, dhÄraṇa, dhyÄna, and samÄdhi are regarded as internal sadhana (antaraá¹…ga sÄdhana). How to achieve the final step has been fully discussed by Patañjali in his YogasÅ«tra Citation By: DOP: 02-04-2018 |